torsdag 15. november 2012

Lun kake for kalde kvelder i mørketidslandet...

I lang tid har brownies vært min favoritt. Enkel og rask å lage til ettermiddagskaffen eller selskapeligheter. Med brune bananer på benken meldte behovet seg for kakeoppskrift som inneholdt bananer. Jeg har brukt ei oppskrift fra Toro's hefte med glutenfrie oppskrifter. Imidlertid hadde jeg det ikke for hånden og ble nødt til å improvisere vha. nettsøk. Tilgangen på glutenfritt mel var også begrenset denne dagen, dermed var det ikke så mange å velge blant. Til slutt kom jeg over ei oppskrift jeg fikk lyst til å prøve. Resultatet ble fortreffelig. Her er oppskriften med noen få justeringer.

Sjokoladebanankake/ muffins

2 egg
2 dl sukker
115 gr smør (evt. laktosefri marg.)
1 ½ moste bananer
2,5 dl glutenfri Toro fin kakemiks
1 ss kakao (toppet)
1 ts bakepulver
1 ½ ts vaniljesukker
75 g mørk sjokolade med chili

Sett stekeovnen på 175 grader. Smør ei springform (ca. 22 cm i diameter) eller hjerteform som jeg bruker, evt.12 store muffinsformer.
Smelt smøret og la det avkjøles. Visp egg og sukker til eggedosis. Mos bananene.Bland melmiks, bakepulver og vaniljesukker, og vend det tørre inn i eggedosisen. Ha i bananer, og hell smøret i røra mens du visper. Hell røra i forma. Hakk kokesjokoladen grovt, og strø den over røra. Stek kaka i ca. 35 -45 minutt. Muffins får litt kortere steketid, ca 20-25 minutter. Avkjøles litt på rist, men kan med fordel serveres lun. En kremdott eller iskrem passer også fortreffelig til.


Banasjokoladekaka mi ble til med utgangspunkt i denne oppskriften jeg fant hos en annen glutenfri-blogger:
http://lailasglutenfriekrok.blogspot.no/2010/03/banankake-muffins.html

 

Ingen kommentarer: