mandag 4. april 2011

Lun lunsj på studiedager...

Som deltidsstudent har jeg det privilegium å ha god tid på formiddagen en og annen dag i uka. Man skal jo riktignok studere, men samtidig er det deilig å kunne benytte seg av anledningen til å dulle litt med seg selv og familien. Det har blitt en vane å lage noe godt til lunsj disse dagene. I dag fikk jeg beskjed av  Puccini (katten vår) om å klappe sammen pc’en og ta en pause omkring kl. 11.30 idet han breiet seg over den… Dermed kapitulerte jeg og satte i gang med å bake lavkarbobrød. Jeg er ikke på lavkarbodiett, men siden dette brødet både er glutenfritt og velsmakende samtidig som det er protein- og fiberrikt, lot jeg meg friste til å forsøke. Tre kvarters tid senere kunne jeg nyte lun lavkarbolunsj… På oppfordring legger jeg ut oppskriften som jeg for ordens skyld gjør oppmerksom på at en god kollega har delt med meg. Har imidlertid selv tilpasset den litt.

Lavkarbo brød
4 store egg, skill hvite og plomme      
1/2 ts salt
1 ss fiberhusk
200 g philadelphiaost
1/2 ts bakepulver
6 ss knuste linfrø
Pisk eggehvitene stive og tørre(5 min). Pisk plommene godt og tilsett de øvrige ingrediensene. Skjær inn de stivpiskede eggehvitene. La gjerne røren stå og svelle en stund. Røren kan settes med skje på bakepapir, eller strykes flatt og strø sesamfrø over og lages som kjeks, eller som focaccia i form. Drypp da litt olje eller smeltet smør over, krydre med havsalt, hvitløk, rosmarin, oregano etter smak. Stekes ved 200 grader ca. 15. min. Jeg laget brødet som focaccia i dag. Helte et par ss olivenolje over og strødde med rosmarin, og ikke salt, ettersom det er salt i oppskriften. Strødde også litt sesamfrø over. Resultatet var svært velsmakende.


Ingen kommentarer: