fredag 6. januar 2012

Når legen er god, er allting godt…

Opp gjennom tidene har jeg i perioder vært plaget med helsen og hatt behov for jevnlig kontakt med lege og annet helsevesen. Jeg har vært innom mange leger, både allmennpraktiserende og spesialister. Jeg har møtt varierende grad av evne til å se helhetlig omkring symptomer og helsetilstand og ikke minst evne til å se mennesket bak sykdommen. Jeg har erfart store forskjeller hva angår imøtekommenhet og menneskelighet. Jeg har opplevd alt fra varme smil og vennlige klapp på skulderen til spydige bemerkninger og latterliggjøring.

Min fastlege gjennom de siste 12 årene er imidlertid enestående. Både har han evnet å se helhetlig på symptombildet og diagnostisere riktig, samtidig som han evner å være imøtekommende og vise oppriktig interesse for den enkelte pasient. Takket være ham ble cøliakien avdekket for snart ni år siden. Et vendepunkt som har gitt meg et friskere liv da jeg begynte på glutenfri diett. Andre leger har behandlet symptomene hver for seg. Muskel – og skjelettplager ble behandlet med fysioterapi og tabletter. Ferritin-innprøytninger ble gitt til behandling av jernmangel. Alt dette gjorde meg riktignok friskere for en stund, i alle fall. Da jeg flyttet nordover og plagene igjen dukket opp, bl.a. jernmangel, ba jeg naturlig nok om ny jerntilskudd-behandling. Fastlegen min ville ikke gi meg dette før han hadde undersøkt muligheten for underliggende årsaker, nemlig cøliaki. Sinne og oppgitthet ble noen uker senere vendt til glede og takknemlighet, da cøliakidiagnosen var et faktum. Ett år senere følte jeg meg friskere enn jeg hadde gjort på årevis.

Denne høsten har helseplager på ny vært fremtredende i livet mitt. Selv har jeg vært redd for at fibromyalgiplagene som jeg var blitt kvitt med glutenfri diett, hadde vendt tilbake. Igjen evner fastlegen å se helheten i sykdomsbildet og avventer behandling til alle prøveresultater er klare. Tross usikkerhet og grenseverdier på enkelte prøver, gir det sammensatte symptombildet såpass klare indikasjoner at han konkluderer med at det er grunnlag for utprøving av medisin. Et viktig steg på veien mot helbredelse, selv om jeg langt fra er frisk. Imidlertid er jeg takknemlig. Dypt takknemlig for en lege som viser slik genuin interesse for den enkelte pasient. Det er jobben hans, ja visst, men hans holdning til jobben og sine pasienter gjør en stor forskjell. I mitt liv – og mange andres. Da jeg forlot legekontoret i går, ønsket han meg god bedring! Og jeg er overbevist om at han oppriktig mente det.

Ingen kommentarer: