tirsdag 14. februar 2012

Matprat på en tirsdag...

Deilig lunsj på en vanlig tirsdag: Ferskt glutenfritt havrebrød med ekte geitost...

Når man lever med en eller flere matallergier, blir det naturlig nok en del matvarer å styre unna. Tidligere elsket jeg brunost. Ferskt brød med brunost var uslåelig. Laktoseintoleransen satte en stopper for den slags hverdagsluksus. Imidlertid har jeg nå vennet meg til ekte geitost. Den er både smakfull og god som pålegg på ferskt brød. Nå sitter jeg her og nyter ferskt havrebrød med geitost mens jeg blogger om mat. Ingen dårlig tirsdag formiddag m.a.o.

Vel bekomme!


Glutenfritt havre- og linfrøbrød

1 pk Toro glutenfri havrebrødmix
240 g Toro fin glutenfri brød og kakemix
50 g linfrø
100 g glutenfri havregryn
1 pk tørrgjær
1 ss honning eller brunsukker
1 dl olje
2 ts salt
9 dl lunkent vann, evt. laktosefri melk

Bland alle ingredienser godt, la mixeren gå 5-10 min. smør to 1,5 l former og fordel brøddeigen i formene. La heve på et lunt sted ca. 25 min. mens ovnen forvarmes til 200 grader. Stek brødene ca. 55 min. Avkjøles på rist.


Andre gode oppskrifter:

Man tager vad man haver...
Til å få vann i munnen av...
Deilige desserter for kjølige vinterdager...











Ingen kommentarer: