lørdag 23. februar 2013

Masala. En anekdote om krydder, mortere og aroma…


Knapt noe lokker frem velvære og nytelse som å tilberede masala. For de uinnvidde er masala den indiske betegnelsen på en krydderblanding. Garam masala er blant de mest kjente og brukte. Her en dag var middagsplanene helt i det blå, selv da klokka passerte lunsj. Ikke mer i det blå enn at jeg visste at skap og skuffer inneholdt råvarer og ingredienser til opptil flere potensielle middager. Men siden det var så langt på dag, var en kotelettmiddag utelukket. Hurtigtining av kjøtt prøver jeg å unngå, med henblikk på å bevare kvaliteten. Linser er ei god erstatning for kjøtt. Proppfulle av proteiner som de er – og lett å lage noe spennende og smakfullt ut av når man bare har indiske kokebøker tilgjengelig. Så klokken tolv hadde jeg bestemt meg for linser til middag. Innholdsfortegnelsen ga meg mange muligheter, og valget falt på en sydindisk dhal-variant med grønnsaker. I oppskriften sto det blant annet sambhar masala. En masala jeg ikke har i min rikholdige krydderbeholdning.
Å stå over ovnen og riste den ene sorten kryddere og linser etter den andre for deretter å knuse dem sammen i morteren, brer en aromatisk velduft uten sidestykke i rommet. Hemmeligheten bak indisk matlaging er tilberedning av en masala. Hvordan den raske oppvarmingen i tørr panne og påfølgende knusing i morter er nøkkelen til aromaen. Med en teskje bukkhornkløverfrø i varm panne som ristes langsomt brer en aromatisk velduft som sender meg rett til Old Delhis gater hvor sola steker og duftene kappes om å rive i neseborene mine. Dufter som åpner dører. Dørene inn til en gjemt verden. Til minner fra en dekade siden.

Apropos minner fra en dekade tilbake. Jeg skal få gjenoppfrisket minnene. Om en drøy måned skal jeg våkne grytidlig på en stor jumbojet for deretter å trå trinnene ned og ut i Delhis stekende hete. Duften av sambhar masala og garam masala skal igjen få pirre neseborene mine. Lokke meg inn på en restaurant som ser ren og ordentlig ut. Dunsten av kumøkk og søppel skal blande seg med de deilige duftene og ønske meg velkommen ”hjem”! Jeg kan nesten ikke vente…

Ingen kommentarer: