mandag 2. desember 2013

Det er øynene man først blir blind på…

En liten anekdote om evnen til å ignorere blinkende varsellamper i det offentlige rom.

Selv er jeg blind på ett øye, som følge av en trafikkulykke jeg var utsatt for som barn. Heldigvis har jeg det andre øyet i god behold - og selv om jeg med alderen har fått behov for lesebriller, har jeg fortsatt godt syn på dette ene øyet!

Sosiale medier er, på godt og ondt, en arena hvor meningsytringer i det offentlige rom kan gjøres kjent for mange samtidig. En virtuell jungeltelegraf. Leser jeg noe klokt i nettavisen eller på en blogg, kan jeg kjapt dele det med mine fjesbokvenner som i sin tur kan dele det med sine osv. Haken ved det hele er imidlertid at fjesboka også har blitt en arena for markering av alskens ytterligheter i ytringsfrihetens navn og en uendelig arena for markedsføring av mer eller mindre seriøse produkter.

I morges kom det opp på nyhetsoppdateringeneat flere venner har likt et bilde av den korsfestede Jesus med teksten ”I died to save you. Do you love me?” Bildet er opprinnelig delt av en side som kaller seg ”Jesus Christ Risen Savior”. Greit nok å vise religiøse standpunkt offentlig. Imidlertid ledsages bildet av en lenke til et nettbasert medisinsalg (drugstore). Lenken ligger også på selve bildet og peker til denne online drugstoren. Til nå har 374 462 likt bildet. 23 329 har kommentert det, nesten utelukkende med henvisning til billedteksten, og 14 191 har delt bildet siden i går kl. 03.00.

Hvor blind er det mulig å bli? Tenker jeg. Eller: Hvor ukritiske er det mulig å opptre i et offentlig rom? Blasfemi-lampen burde blinke kraftig her. Det gjør den tydeligvis ikke. Om årsaken ligger i at blasfemi med kristne symboler er blitt så dagligdags skal jeg ikke begi meg ut på noen utredning om.

Kanskje må jeg bare slutte å la meg overraske. Dette bildet er jo bare ett blant mange liknende scam-bilder som useriøse aktører benytter til markedsføring. Sosiale medier er godt tilrettelagt for denne typen aktivitet. Og mange lar seg rive med – eller lure – alt ettersom man ser det. Min indre kritiker kan være både til glede og besvær. I dette tilfellet kan jeg prise meg lykkelig over den. Og så deler jeg med stor frimodighet i håp om å åpne noen flere øyne.

Ingen kommentarer: