onsdag 29. juni 2016

Turkish delight og fremtidshåp...

Glade barn i lek på gata i Istanbul mars 2014.



Jeg har mange vakre bilder fra Istanbul. Mange gode, lyse og artige minner. Sitte på kafe i ei stille gate og drikke sterk kaffe eller søt te av vakre små porselenskopper. Eller båtturen med øyhopping i skjærgården utenfor byen. Selv om det var i mars, varmet sola forfrosne nordlendinger. La seg imponere av vakre og storslagne Hagia Sofia som har vært både kirke og moske. Nesten gå seg vill i den store bazaren. Prute på prisene til man får varer kastet etter seg. Nyte utsøkt middelhavskjøkken iblandet asiatiske smaker. Og fersk turkish delight...

Ett av de aller fineste øyeblikkene fra siste tur til Istanbul var møtet med en flokk lekende småunger som gjerne lot seg avbilde mot at de fikk se bildene på Ipaden. De glade og strålende ansiktene blir for meg symbolet på Tyrkias fremtid og håp. Jeg ber om at disse nydelige barna og deres medsøstre og brødre må få vokse opp i trygghet. At de fortsatt skal kunne leke ute i gatene uten å være redde for terror.
Istanbul er så fascinerende at jeg gjerne vil tilbake. Jeg håper og ber om at ikke terror skaper slik ringvirkninger av frykt at porten stenges.


Ingen kommentarer: