mandag 30. januar 2017

Vi står han av…



Han bryter ikke et knekket siv og slukker ikke en rykende veke. Jes 42,3.
Så sant været ikke er altfor ille, har jeg som mål å komme meg ut på tur flere ganger i uka. Det behøver ikke være lange turen, men frisk luft i lungene og dagslys gjør godt både for kroppen og sinnet. Forrige uke var preget av storm og uvær. En av dagene jeg gikk i fjæra på jakt etter gode bilder, ble jeg oppmerksom på stråene som lå langflate over markene som følge av vinden. 

Til tross for den sterke vinden som hadde herjet og nå var relativt løyet, var de fleste stråene intakt. De er såpass elastiske at de bøyer av for vinden og kan reise seg opp når den stilner helt av.

Livet kan iblant oppleves som å være ute i stormen. Kanskje til og med som en orkan som uten forvarsel kaster seg over deg med plutselig sykdom eller tap av jobb og sikker inntekt. Som orkanen kan rive taket av huset, rykke opp trær med røttene eller kaste biler om kull og endre kjøreretning, kan langvarig sykdom og tap av jobb rive taket av huset og det som holder livet og familien sammen. 

Vinterstormer har gjerne store snømengder og kulde med seg. Livet kan uforutsett bli rammet av kulde ved å miste et menneske som står deg nær. Plutselig dødsfall, en kjæreste som ikke vil mer, venner som vender deg ryggen er alle hendelser som gjør livet kaldt.  Og om vi ikke opplever vanskeligheter på egen kropp og i eget liv, kan nyheter fra verden utenfor gjøre noen og enhver både engstelig og nedbøyd. Det stormer til dels friskt der ute… 

Mennesker er faktisk som strå i vinden. Utfordringer og vanskeligheter kan tynge og tvinge oss til å bøye av, stoppe opp eller endre retning. Men vi evner også å reise oss når stormen løyer og livet gir ro igjen. Noen ganger går det ikke helt av seg selv. Vi kan trenge hjelp fra helsepersonell eller andre i prosessen. Eller fra Skaperen selv. Jeg tror på en Gud som ser oss. Som er til stede i våre liv. Her siterer jeg hans egne ord til oss i bibelen om nettopp det.

Jes 57,15
Så sier han som er høy og opphøyd, han som troner evig, Den hellige er hans navn:
I det høye og hellige bor jeg
Og hos den som er knust og nedbøyd i ånden.
Jeg vil gi ånden liv hos dem som er bøyd ned,
Gi hjertet liv hos dem som er knust.

Med Hans og hverandres hjelp kan vi stå han av.

Ingen kommentarer: