fredag 14. april 2017

Om rene kilder og næringsgull…


Det er langfredag og jeg gjør meg klar til å dra til kirken og feire messe til minne om Jesu lidelse og død på korset. Sosiale medier snakker i grunnen lite om dette. isteden er de full av reklame for alt mulig annet som visstnok skal gi deg et nytt og bedre liv. Jeg har tidligere skrevet posten "Sjef over egen helse" som handler om et slikt middel som  omtales som ”næringsgull”. ”Mer deg” – som reklamen sier… En renselseskur som virkelig gjør grundig rent i kroppen – og du blir ny. Jeg lar meg fremdeles ikke friste.

Isteden får det meg til å trekke paralleller til påskens budskap. Evangeliet er nemlig intet mindre enn næringsgull for deg og meg. Jesu død på korset langfredag for nesten to tusen år siden, har gitt deg og meg livet i gave. Evangeliet gir kraft til frelse for alle som tror, forteller bibelen. Jeg trenger ikke kjøpe kosttilskudd i dyre dommer for å få et nytt og bedre liv. Jeg har fått dette nye livet i gave fra Gud. Det er langt fra billig, som jeg tidligere harskrevet om, men likevel gratis for meg å ta imot. Guds nådegave til deg, til meg, er en evig strøm vi kan øse av hver eneste dag. Evangeliet inneholder en total renselse. Jesu blod renser oss for all synd, sier bibelen. Resultatet er uomtvistelig. Mer meg. Meg – slik Skaperen ser meg.

Eyvind Skeies salme setter så fint ord på dette, så jeg deler den her i sin helhet.
Å, denne kilde,
ren som Paradiset
,
den springer frem
her like ved min fot.
Å, denne strøm
fra dine dype brønner
gir meg tilbake
helse, liv og mot.
Min kropp av feber,
mine sprukne lepper,
min savn, min klage,
min lengsel og min tørst.

Å denne strøm
fra dine dype brønner
gir meg tilbake
helse, liv og mot.
Å, denne kilde,
ren som Paradiset
,
den springer frem
her like ved min fot.
Å, denne strøm
fra dine dype brønner
gir meg tilbake
helse, liv og mot.

Du lar meg drikke.
Mine sprukne lepper,
min kropp av feber
blir lesket av din trøst.
Å, rike strøm
fra nådens dype brønner
du er min helse
og mitt liv, mitt mot.
Du er min kilde
ren som paradiset
ser jeg deg nå
med naglet hånd og fot!
Å denne strøm
fra dine dype brønner
gir meg tilbake
helse, liv og mot.


Måtte vi denne langfredagen få se Ham med naglede hender og føtter. Se Ham som vår kilde til liv. Måtte vi få øse av denne kilden, ren som paradiset, og motta helse, liv og mot.

God påske! Pesach majid!

Ingen kommentarer: