onsdag 13. desember 2017

Lykkelig glutenfri Luciafeiring.





Jeg er vokst opp med Luciafeiring, ettersom jeg sang i kirkas pikekor hele grunnskoletiden. Mamma innførte derfor tradisjonen med lussekatter. En tradisjon jeg har ivaretatt som pedagog i barnehage så vel som her hjemme. På det tidspunktet var ikke cøliakien avdekket, så det var såre enkelt.

Da jeg fikk konstatert cøliaki, falt liksom alle juletradisjoner i grus. Dvs. jeg tenkte da at det var jo bare bytte ut hvetemelet, og vips hadde man samme gode julekaker og lussekatter som før! Den gang ei… Etter det første mislykkede forsøket på lussekatter gikk det noen år før jeg orket å prøve. Jeg arbeidet da som pedagog i en åpen barnehage, og flere av barna og foreldrene som deltok der var cøliakere. En av mine frivillige medhjelpere hadde også et barnebarn med cøliaki. Vi utvekslet mange erfaringer og oppskrifter, og dette ga oss mot til å prøve å bake lussekatter så vel som vanlige i den åpne barnehagen. Resultatet ble temmelig bra, og alle cøliakerne frydet seg!

Nå har minsten overtatt stafettpinnen mht. Luciafeiring og er med i Tensing som deltar på Luciakonserten lokalt. I år som i fjor ble jeg utfordret på å bake lussekatter som serveres i etterkant av konserten. De måtte bli glutenfri, ettersom jeg kun baker glutenfritt og jeg vet det er flere cøliakere som deltar. Prosjektet ble såpass vellykket i fjor at jeg satset i år også. Lykken er stor når jeg nå har 48 fluffy og deilige lussekatter på rist og fat!

Siden jeg ikke har delt oppskrift på lussekatter på bloggen tidligere, gjør jeg det nå. Seint, men forhåpentligvis godt.

Oppskriften gir ca 36 lussekatter

750 g glutenfritt mel (50 g Jytte/ 100 g Finax mjølmix/ 250 g Schär mix C/ 350g Schär mix B)
1 ss fiberhusk
130 g soft light
1 pk tørrgjær
2 dl mager kesam/ creme fraiche
4 dl melk
165 g sukker
Litt kardemomme
Safran eller ½ ts gurkemeie
2 egg
Rosiner og egg til pynt og pensling

Smelt margarin. Varm melken med margarinen. Ha i bakebollen sammen med kesam. Rør ut fiberhusken i væsken. Ha i sukker og ca halvparten av melet blandet med tørrgjær og krydder. Elt sammen og ha i resten av melet i flere omganger. Følg med så ikke deigen blir for hard. Den skal såvidt slippe kanten på bollen, men fortsatt være løs i konsistens. La maskinen elte min. 5 min. Sett deigen til heving på lunt sted.

Slå deigen litt sammen før du heller den på godt melet bakebord og former lussekatter. Bruk Jyttemel til utbaking.

La lussekattene heve ca 20 min., og ikke fortvil om de ikke hever seg så mye i denne omgangen. De blåser seg nemlig aller mest opp under steking. Stekes ca. 12 min. på 220 grader.

Har du ikke akkurat disse melsortene for hånden, kan du prøve deg frem med andre lyse glutenfri melmikser. Det viktigste er imidlertid å følge med slik at deigen ikke blir for tørr og hard før heving. Det er bedre at deigen er litt løs, slik at du må bruke mer mel til utbaking.

Vil du lage lussekattene laktosefri, bruker du melkefri margarin, samt laktosefri mager kesam og laktosefri melk.

Vil du lage lussekattene melkefri, bruk soya eller rismelk og et melkefritt alternativ til kesam. Har ikke testet ut denne varianten, men resultatet blir nok omtrent det samme.

Skal lussekattene lages uten egg, kan man prøve seg frem med eggerstatning, evt. ha i mer fiberhusk og litt mer væske. Kikertermel har også god bindeevne og kan forsøksvis erstatte litt av det andre melet. Men det har en markant smak, så benyttes i små posjoner.

Lykke til!


Ingen kommentarer: